Samenwerking

Het idee “een boek maken over veteranen in Stichtse Vecht” nestelde zich langzaam aan in mijn hoofd.  En bij activiteiten waarbij je wel met het lijf maar niet met het hoofd bezig bent ( wandelen, strijken , tuinieren) komen plannen opborrelen: ik zou natuurlijk…… en dan zou het mooi zijn als………

Een van de eerste dingen die ik aanpakte was het betrekken van Gerda Mensink bij mijn idee. Gerda is tekstschrijver en wij kennen elkaar al heel wat jaren. Tot een samenwerking was het nog niet gekomen maar dit boek idee leek me een mooie kans daartoe.  Dus Gerda uitgenodigd voor een gesprek en haar mijn ideeën voorgelegd. En ja: ze reageerde enthousiast!  Daar was ik dubbel blij mee: niet alleen is Gerda een goede interviewer en tekstschrijver, maar met zijn tweeën werken aan zo’n project is zo veel leuker dan in je eentje!

Dat het een boek zou gaan worden met interviews met veteranen was van meet af aan duidelijk. Dat ik als fotograaf iedere veteraan op een bij de inhoud van het interview passende wijze zou fotograferen, ook. Maar hoe geven we richting aan het interview, wat wordt de kapstok. En hoe verhoudt de algemene informatie zich tot het individuele verhaal. En hoe geven we dat vorm?  We hebben de tijd genomen om hierover na te denken en het boekraamwerk stap voor vorm te geven.

Onze eerste gezamenlijke stap was het leggen van contact met de Veteranenvereniging Stichtse Vecht. Wij vonden het belangrijk dat deze vereniging achter ons initiatief zou staan. We hebben in twee gesprekken alle bestuursleden gesproken over ons plan en de Veteranenvereniging staat positief tegenover ons initiatief en wil ons met praktische adviezen ter zijde staan. Mooi!

Geef een reactie

